Jenny Saville (1970-

Korunk brit festészetének kiemelkedő alakja. Berobbanása a köztudatba összefonódik a Saatchi – gyűjtemény létrejöttével és a “Sensation” kiállításokkal. Művészete formailag a tradicionális festészethez nyúl vissza. Hihetetlen könnyedséggel tartja kézben az elképesztő méretű felületeket. Képei a hús nagy festőjére, Rubensre és egy mai óriásra, Lucien Freud-ra emlékeztetnek. Néhányan azt mondják, a festészet halott. Ha az ő gigantikus méretű képeit nézem, nekem nem úgy tűnik. Lehet, hogy konzervatív vagyok, bár kétlem, hogy az lennék, de én a festészetre szavazok, a darabokra fűrészelt Toshiba bicepszrádióval és a ma oly divatos barkácsművészettel szemben, ami a bla-bla melegágya.

Jenny Saville: Passage 2004 olaj/vászon 336x290 cm

Idézetek Jenny Saville-tól:

A transzvesztitával egy nemek közti testet kerestem. Kutattam egy kicsit ezt az ideát a Mátrixban. A nemek ideája változó, nem állandó. A transzvesztitának, akivel dolgoztam, valódi, természetes pénisze és hamis, szilikon mellei voltak. Harminc-negyven éve ez a test még  nem létezhetett volna. Én a kortárs testépítészet egy fajtáját kerestem.  Vizuális átjárást akartam festeni a két nem között –  a nemek egyfajta tájképét. A skálát a pénisztől, a gyomron át a mellekig, a végén a fejjel. A szájat és a szemeket próbáltam nagyon csábítóra festeni és direkt gesztusokat használni, hogy mozgassam a szemed körbe – körbe a húson.

Munkáim során sokat dolgoztam azon, hogy  elérjem azt az érzéki kvalitást, amit akartam, ezzel párhuzamosan a tökéletes formaépítést, például a gyomornál vagy a combok közötti résnél. Én egy festészeti realizmust akarok. Próbálok tekintettel lenni az aktív és passzív felületek  festésének iramára. A zenehallgatás sokat segít, különösen az olyan zene, ahol egy kemény hang után van egy puha, levegős átvezetés.  Azt gondolom, hogy minden egyes gesztus és felület egy lehetőség az érzés elfogadására.

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

