A szeretetről

Tegnap a zajról írtam, ma a csendről, az együttérzésről és a szelídségről szeretnék két szövegrészletet  idézni. Az egyik keresztény, a Dr. Semjéni terminológia szerint is történelmi. A másik buddhista, 2500 évével csak a nagyvilág szerint az, Zsolti kihúzta a helyi listáról.

Szent Pál levele a korinthusiakhoz (részlet)

A szeretet türelmes, a szeretet jóságos, nem féltékeny, nem kérkedik, nem fuvalkodik fel.
Nem tapintatlan, nem keresi a magáét, nem gerjed haragra, nem feltételezi a rosszat,
Nem örül a gonoszságnak, de együtt örül az igazsággal;
Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel.

Magyarországon a lakosság kb. 75% kereszténynek vallja magát. Azok száma azonban nem ismert, akik a tanítások szerint is élnek vagy törekszenek arra, hogy úgy éljenek. II. János Pál és Teréz Anya csodálatos példák a hívők számára, hogy mit is jelent valóban, kereszténynek lenni.

Buddha azt mondta a Dharma, a gyakorlás az erkölccsel kezdődik. A thai emberek, kedvesek, türelmesek, toleránsak, hangos szót, szitkozódást nem igen hallottam. Állandóan mosolyognak és a köszöntéskori meghajlásuk, akár csak Japánban, nem üres formalitás, hanem a másik őszinte tisztelete, ami az azonosság érzéséből fakad. Thaiföldön több mint 2000 éve él a Dharma, a Buddha tanítása és ezt a mindennapi életben közvetlenül is megtapasztalhatjuk. A szöveg, amit idézek nem thai, hanem tibeti buddhista. Egy Lodzsong ima részlete. A Lodzsong a tudatképzésének egy gyakorlata, amely a végtelen szeretet és együttérzés, minden lény irányába való kifejlesztésén dolgozik.

“Minden lény, akit Dharma tanításom megindított,
az állatok, amelyek húsát ettem, savanyú tejét ittam és amelyeken lovagoltam,
mind azok, akik nekem odaadásból ételt és javakat adtak,
akik hitetlenek irántam, ellenkező szemléletűek,
ócsárolnak, megrabolnak, legyőznek, ütnek vernek,
rosszindulatot táplálnak velem szemben,
egyszóval jó vagy rossz karma által kapcsolatban állnak velem,
röviden akik testem látják, nevem hallják, hibáim vagy kvalitásaim ismerik,
minden lény, akit elér a szél fuvallata, merítsék ki kezdet nélkül felhalmozott erénytelenségeiket és szennyeződéseiket
és a nemes, magasztos, nagy együttérző vezesse őket
a nagy gyönyör birodalmába.”

És végül még egy harmadik, az odaadásról és önfeladásról, egy indiai buddhista filozófustól, Santidéva-tól

A bodhiszattva útja (részlet)

Legyek védő a védtelennek,
Vezetője útra keltnek.
Híd vagy tutaj a folyón átkelőknek,
Legyek sziget a partot nem lelőknek
Lámpása annak, ki fényre vágy
Cselédje szegénynek,szenvedőnek,
S ha pihenned kell, legyek én az ágy.

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: