NNYŐ

2500 éve Indiában egy herceg, aki elhagyta otthonát, évekig tartó vándorlás és sikertelen szellemi útkeresés után, leült egy fa tövébe és mély meditációba merült. Hét nap, hét éjjel folytatta gyakorlatát és a hetedik nap hajnalán elérte a megvilágosodást. Az istenek és maga Brahma kérésére útnak indult, hogy tanítson. Elindult hát és az Iszipatthana ligetben, immár Buddhaként, szerzetesek és őzek jelenlétében “megforgatta a tan kerekét”. Ekkor hangzott el tanítása a Négy Nemes Igazságról:

1. van szenvedés
2. a szenvedésnek oka van
3. a szenvedés megszüntethető
4. a Nemes Nyolcrétű Ösvény által

A Buddha tanítása a középút tana, mely mentes a szélsőségektől. Mármint a szenvedés megszüntetésére irányuló szélsőségektől, az érzéki vágyak hajszolásától és az önsanyargatástól. Nem istenhit, nem dogmák gyűjteménye, hanem tapasztalat, az igaz valóság feltárása, megismerése. A bölcsesség megszerzésére való törekvés. Ennek az a következménye, hogy minden élethelyzetben ma is használható, jól írja le a valóságot és helyes következtetésekre jut. “Van szenvedés”. Ez még csak vita tárgya sem lehet, hiszen ez evidencia. “A szenvedésnek oka van”. Buddha három gyökér okot jelöl meg:  az Irigységet, a Gyűlöletet és a Nem tudást, vagy hamis tudatot. Ez a három ok az, ami a szenvedő lényeket a szamszárában, a szenvedés örök körforgásában tartja. Hogy mennyire élő ez a tanítás, arra fájó, de az egyik legjobb példa éppen mi vagyunk. Mi magyarok. Akik képtelenek vagyunk kikerülni a kínzó szenvedésből, sőt úgy tűnik, egyre mélyebbre merülünk benne. És ennek oka nem az IMF, nem az EU, nem is a CHF, ha nem mi magunk vagyunk. A több mint tíz éve tartó, egyre vadabb gyűlölet, irigység és szellemi sötétség  (az érzéketlenség vastag rinocéroszbőre, a szellemi felfuvalkodottság, amely megakadályozza a tiszta megértést). A kiutat sem hozhatja el más, csak ha az okokat megszüntetjük és kifejlesztjük magunkban a bölcsességet. Hogy lesz-e egyáltalán valaki, aki képes lesz egyszer ezt az országot újra egyesíteni, hogy lesz-e valaki, aki nem gyűlöletből építi fel hatalmát, hanem egyetértésből, azt nem tudom. Mindenesetre sok sanszot nem adnék ennek a szcenáriónak. Addig is, mivel nem tudok jobbat, a Buddha tanítását ajánlom, mint megoldást. Buddha tanítása szerint a szenvedés okai megszüntethetők a Nemes Nyolcrétű Ösvény által. Mely útnak nyolc része van, amiből én, teljesen önkényesen, az első ötöt emeltem ki. Azért, mert ez jó iránytű lehet mindenki számára és az utolsó három, egyébként is a szellemi gyakorlásra vonatkozik, buddhista praxist folytatóknak. Én már örülnék, ha ezt az első ötöt sikerülne megvalósítanom, maradéktalanul.

1. helyes szemlélet     ( a szenvedés eredetének, okának, megszüntetésének és az ahhoz vezető útnak a megértése)
2. helyes szándék      (a lemondás, a jóakarat, az ártatlanság szándékai)
3. helyes beszéd        (tartózkodni a hazugságtól, a rágalmazástól, durva beszédtől, haszontalan fecsegéstől)
4. helyes cselekedet    ( tartózkodni az öléstől, lopástól, helytelen szexuális viselkedéstől)
5. helyes megélhetési mód

Lehet gyakorolni, minden nap, minden percben és minden élethelyzetben.

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: