Egyszer volt, vagy nem is volt Blitz Galéria?

1991-ben a Falk Miksa utcában megnyílt a Blitz Galéria. Ott, abban a helyiségben, ahol most a Missionart működik. Klasszikus modernekkel foglalkoztam elsősorban, a ma oly divatos Nyolcakkal, Nagybányaiakkal, stb, stb… Kis galéria, kicsiny létszám. Én voltam és egy alkalmazott, Virág Judit.  Aztán jött Sárosi Aranka Judit helyett, én meg a fejembe vettem, hogy aukciót fogok rendezni, amikor a BÁV otthagyta jól bevezetett aukciós helyszínét, a MOM-ot. Az első aukció nagyot szólt, a drága jó Csontváry kitett magáért, ma már nevetséges ötmillió forintért kelt el, ami akkor drámaian magas árnak számított (előző rekord: BÁV Markó Károly, 1,7 millió forint) Továbbra is kicsi galéria voltunk és bizony egy aukció előtt sok helyen kell lenni egyszerre, ezért szükségem volt egy segítőre. Akivel megállapodtam, az berezelt. Kieselbach Tamás azonban bevállalós volt és beszállt egy évre. Pár év múlva a Blitz mellett megnyitottam a Magángyűjtők Galériáját a Kossuth Lajos utcában. A galéria vezetését Pátzay Vilmára bíztam. Aztán ez is elmúlt. Pátzay Vilmával talán három évvel ezelőtt interjú jelent meg az Artmagazinban, amiből kiderült, hogy a memóriája törölt pár évet, furcsa módon pont azokat, amikor nálam dolgozott. A cikk egyébként rám nézve meglehetősen dehonesztáló és valótlan állításokat tartalmazott.  A riporter, annak ellenére leírta az elmondottakat, hogy valamikor ugyancsak közel állt a Blitzhez, és ezért bizonyos értelemben át is látta a dolgokat. Majd két évig azt ígérte, hogy válaszolhatok. Ez még egy promóciós műkereskedelmi újságtól is elvárható lenne, de nem válaszolhattam, egyébként meg lószar. Most, hogy az aukciós piac kemény munkával oda jutott ahová, az aukciós házak komoly energiákat fektetnek a katalógusokba és egyéb eladást támogató kiadványokba. Komoly elemzést és kutatást csatolnak minden valamirevaló mű mellé. Szomorúan állapítottam meg, hogy a Blitz Galériát egykorvolt munkatársaim törölték a “művészettörténetből”.  Az ok?- számomra ismeretlen. Talán feledékenyek, mint Pátzay Vilma. Adattárunk meglehetősen szűkös, hiszen mindig kicsi galéria voltam, azonban ezt a szerény anyagot szívesen bocsájtom a kutatók rendelkezésére, ha egy-egy remekmű bukkanna fel, hátha megfordult a Blitzben. Nos, mindjárt idetolok néhány friss példát, hátha támogatom ezzel a Kieselbach Galéria eladásait. A legújabb kiadványuk tartalmából:

1. Giovanni Domenico Tiepolo: Mária 39,5 x 31,5 olaj, vászon       Reprodukálva: Blitz Galéria 1995 áprilisi aukcióján 157. tétel

22. Berény Róbert: Fehérruhás lány kertben, 1910 es évek  65 x 80 cm olaj, vászon          Reprodukálva: Blitz Galéria 1993 májusi aukció 195. tétel

88. Román György: Barlang 1947  132 x 157 cm olaj, vászon            Reprodukálva:    ja bocs ez BUMBUM 2010 májusi aukció 122. tétel

Sorolhatnám még itt is, ott is, de végül is minek? Csak egy furcsa, számomra érthetetlen jelenségre szerettem volna rávilágítani. Néhány képet azért feltöltöttem ide, a Holvoltholnemvolt Blitz Galéria anyagából. Talán majd folytatom is.

Batthyány Gyula: Siena

Egry József: Hálóvető

Berény Róbert: jelenet

Kádár Béla: Házak

Kádár Béla: Kikötő

Kádár Béla:eladják a szürkét

Kádár Béla: Csendélet

Kádár Béla: Auf wiedersehen

Karlovszky Bertalan: Siesta

Frank Frigyes: Autóbuszon (Párizs)

Nyilasy Sándor:Csónakázás

Patkó Károly: Ádám és Éva

Rippl-Rónai: Krizantémos csedélet

Rippl-Rónai: Szoba karácsonyfával

Scheiber Hugó: Cirkusz

Schönberger Armand: Ketten

Szinyei merse Pál:Falu alatt

Szinyei Merse Pál: Horgászó Félix

Szinyei Merse Pál:Faun és Nimfa

Szőnyi István: Kettős portré

Tihanyi Lajos: Táncoló Aktok

Tihanyi Lajos: Önarckép

Vörös Géza: Lányok

Ziffer Sándor: Lelátás az István toronyból

  1. sajnos, sajnalom, sok hasonlo tortenetem van… tanulsag, egyedul vagyunk, csak magunkra szamithatunk, mar regesreg nincs se becsulet, se erkolcs, se…
    a kepek gyonyoruek!

  2. …….pedig lehetne becsület, erkölcs, összetartás, egymás segítése, és még oly sok hiányzó “jó”…………..ez csak, és kizárólag TŐLÜNK FÜGG………egyéni elhatározás kérdése……….ez nem politika, ez emberi tulajdonság…………vagy van, vagy nincs……….ha nincs, még “elhatározhatja mindenki” (egyenként), hogy “beszerzi maga számára”. Nem állítom, hogy könnyű, de már hallottam ilyen “badarságokról”…………….hajrá, ki-ki magának “kezdje”…….mondjuk holnap reggeltől………..drukkoljunk magunknak, de egymásnak is……..jutalom?…….egy leírhatatlan katarzis és ………..

    …………….egy kis Márai:

    “Utolsó leheletemmel is köszönöm a sorsnak, hogy ember voltam és az értelem szikrája világított az én homályos lelkemben is.

    Láttam a földet, az eget, az évszakokat. Megismertem a szerelmet, a valóság töredékeit, a vágyakat és a csalódásokat. A földön éltem és lassan felderültem. Egy napon mehalok: s ez is milyen csodálatosan rendjén való és egyszerű! Történhetett velem más, jobb, nagyszerűbb? Nem történhetett.. Megéltem a legtöbbet és a legnagyszerűbbet, az emberi sorsot. Más és jobb nem is történhetett velem.”

  3. kedves lajos, szerintem a pátzay vilmával beszélgető babucsik annának nem voltak tapasztalai veled. én viszont, mint főszerkesztő repesve fogadnám a válaszodat. már több éve.
    de ha nem akarsz csak úgy írni valamit a vilma-féle verzióra, beszélgethetünk is. tartom a mikrofont szívesen.

  4. Kedves Tündi! Azt hittem a főszerkesztő elolvassa a lapjában megjelenő cikkeket. Ha repestél volna, akkor lett volna válasz is, de csak ígéret volt. Most, évekkel később, szerintem ez már okafogyott, de legalábbis érthetetlen, hiszen csak magyarázkodás lenne. Hogy szívesen tartanád a mikrofont azt nem tudtam, de ha szükségét érezném, talán majd élek vele. Közben persze beszélgethetünk is.

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

