50 000 000

Kevés a jó szemű, értő gyűjtő, aki az értékekkel és az árakkal is tisztában van. Köszönhető ez a sokáig istenített marketingnek, mármint annak, hogy folyamatosan rossz volt a marketing üzenete. ” A művészet befektetés! ” Soha nem akart a piac igazi rajongókat toborozni, csak befektetőket találni. Egyszerűbb is a kapzsiságra építeni, mint értő szemeket nevelni, már ha ez egyáltalán lehetséges egy vizuális nyomorban élő országban. Elég volt csak pumpálni az aktuális neveket és sulykolni, hogy ma épp ez a tuti. Így született egy teljesen torz, értékrendtől és kvalitásérzéktől mentes piac. Volt már sztárolva Rippl, Munkácsy, Nagybánya, stb. most épp a Nyolcak és a magyar “Vadak” vannak műsoron. Ismét a színpadon volt Perlrott Csaba: Verőfényes udvar Nagybányán című képével. Már az előző futásakor is bántotta a szemem. Most, hogy újra előkerült sem változott a véleményem. Abba nem is mennék bele, hogy (már megint az értékrend) miért ennyi egy Perlrott, bár akármilyen is? Persze, ha valakinek ennyire tetszett, akkor miért ne? Egyébként, úgy általában, nekem karcosak azok a művészettörténészi ömlengések, amit gázsiért egy kereskedelmi aukcióhoz rittyentenek a szakma “nagyjai”. Bátor dolog Matisse-hoz hasonlítani Perlrott-ot. Nem vitatom, hogy színes, mint a Dörmögő Dömötör, de azért Matisse több ennél egy kicsivel. Ami a legszembetűnőbb, az az igazi szabadság, a bátorság hiánya. Fauvos elemek keverednek egy elég szerencsétlenül térbe állított, merev geometrikus formával, a házzal. Szemben a nagyvonalúan megformált kerttel, a házba egy kicsit feleslegesen belegabalyodott a művész. És szerintem, a merev kompozícióval megölte a fauvokra jellemző oldottságot, szabad képszerkesztést. Olyan szerencsétlen erővonalakat teremtett, amelyek számomra zavaróvá teszik a képet. A kép alsó vonalával párhuzamosan született egy hangsúlyos, vízszintes osztat, amire derékszögben támaszkodik a ház sarka és a fa törzse. Mindezt 45 fokban ugyanebben a csomópontban metszi az út széle, ami az oromfal előtti grádicsban folytatódik. Ezt tovább erősíti az út bal széle, ami a tető vonalában folytatódik. Nem túl szerencsés, mi több, nem túl izgalmas szerkezet. Hogy a ház perspektívája hibás, afölött nyugodtan szemet hunynék, de pont ez a “hiba”vagy szándékos elrajzolás hozza létre, illetve erősíti a zavaró párhuzamost. Mindez természetesen nem gátolta a sikeres eladást. A színek legyűrték a formát. És ez nem is baj egy szenvedő piacon, legalább a marketingeseknek van újabb muníciója. Az értékek zűrzavara azonban tovább folytatódik.

Perlrott-Csaba Vilmos: Verőfényes udvar Nagybányán

Jó dolog a Photoshop, könnyű kísérletezni, pár perc alatt át lehet írni képeket. Kicsit játszadoztam és közben megpróbáltam szabadulni a zavaró szerkezettől, talán sikerült is. Remélem a művész se haragudna érte, ha látná. Ha mégis, akkor elnézését kérem.

Perlrott, kicsit másként

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: